Bezoekers & bestedingen

Hier kunt u de algemene informatie over de festival branche vinden met de belangrijkste spelers, regio’s en cijfers van de festival branche in Nederland.

In 2016 waren er maar liefst 837 festivals in Nederland, georganiseerd door 681 verschillende organisatoren. Deze hadden een totaal aantal bezoeken van 23.3 miljoen waarbij de gemiddelde entreeprijs voor deze festivals €24,- was. Dit komt voornamelijk door dat er een heel aantal gratis festivals zijn tegenover festivals als Pinkpop en Lowlands waar de bezoeker gemiddeld €160,- betaald voor een kaartje voor alle dagen.

In de afgelopen 2 jaar zijn er 36 festivals bij gekomen en is het aantal bezoeken gegroeid met 600.000 bezoeken per jaar. De festival populariteit blijft groeien en het aantal festivals en de organisatoren groeien mee.

Binnen deze 837 festivals vallen:

  • 83 Beeldende kunstfestivals met 3.6 miljoen bezoeken
  • 572 Muziek festivals met 14.1 miljoen bezoeken
  • 131 Theaterfestivals met 4.2 miljoen bezoeken
  • 51 Overige kunst & cultuur festivals met 1.5 miljoen bezoeken

Hiervan zijn 447 festivals entree heffend en 331 festivals gratis toegankelijk.

De 3 belangrijkste regio’s voor de festivals zijn:

LS 1
(Bron: Respons-Festival-infographic)
  1. Noord-Holland – 183 festivals
  2. Zuid-Holland – 138 festivals
  3. Brabant – 123 festivals

Bestedingen:

Bestedingen van bezoekers (incl. recette/kaartverkoop): 674,45 miljoen euro
Gemiddelde besteding muziekfestival: 37 euro per bezoeker

 

Drukste festival maanden:

LS 2
(Bron: Respons-Festival-infographic)

De maand met het grootste aantal festivals is juni met ruim 130 festivals, de maand met de meeste festival bezoeken is juli met 5 miljoen bezoeken gevolgd door augustus met 4 miljoen bezoeken.

Financiering van festivals:

Gemiddeld worden festivals voor 71% gefinancierd uit eigen opbrengsten, voor 17% uit subsidies en voor 12% uit private bijdragen. Binnen de eigen opbrengsten valt o.a. Sponsoringsgeld, opbrengsten uit entree kosten, inkomsten uit horeca en merchandising. De grootste sponsoren voor de festival branche waren in 2016, op volgorde: Heineken, Jupiler, Rabobank, Grolsch en Coca-Cola. In totaal kregen de festivals in Nederland voor 21.2 miljoen euro gesponsord door bedrijven/instanties.

Belangrijkste spelers in de festivalbranche:

Entree heffende festivals:

  1. Amsterdam Dance Event – 365.000 bezoeken
  2. International Film Festival Rotterdam – 302.000 bezoeken
  3. International Documentary Filmfestival Amsterdam – 255.000 bezoeken
  4. Zwarte Cross Festival – 197.450 bezoeken
  5. Pinkpop – 175.000 bezoeken

Gratis Festivals:

  1. 1 Vierdaagsefeesten Nijmegen 1.509.000 bezoeken
    2 Glow – Forum of light in art and architecture 730.000 bezoeken
    3 Amsterdam Light Festival 730.000 bezoeken
    4 Amsterdam Gay Pride 600.000 bezoeken
    5 Uitmarkt Amsterdam 500.000 bezoeken

Groei in de festivalbranche:

Het totaal aantal festivals is van 2014 tot en met 2016 gegroeid met 4,5%, opvallend is dat het aantal theaterfestivals als enige soort minder is geworden (-3,0%) terwijl: muziek festivals (+3,4%), beeldende kunstfestivals (+15,3%) en overige festivals (+24%) zijn gegroeid. Het totaal aantal bezoeken is sinds 2014 ook met 2,6% omhooggegaan naar 23.3 miljoen bezoeken per jaar. Verder valt op dat in Amsterdam weinig tot geen groei van het aantal festivals is waargenomen terwijl er in de ander grote steden wel een stijging waar te nemen was. De steden rondom Amsterdam hebben er profijt van dat de festival groei in Amsterdam gestagneerd is, voornamelijk Alkmaar, Zaanstad en Haarlem. In de provincie Noord-Holland nam het aantal festivals namelijk het sterkst toe met 10%.